رهبر معظم انقلاب ابلاغ کردند: سیاست‌های كلی نظام در امور «ترویج و تحكیم فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران(متن كامل)

یزدفردا "رهبر انقلاب اسلامی سیاست‌های كلی نظام در امور «ترویج و تحكیم فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران» را ابلاغ كردند.

پیش‌نویس این سیاست‌ها پیش از این در مجمع تشخیص مصلحت نظام تهیه و به محضر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تقدیم شده بود.

متن كامل این سیاست‌های ابلاغی كه به عنوان راهنمای دستگاه‌های اجرایی، تقنینی و نظارتی، خط مشی و جهت‌گیری نظام را در بخش مذكور تعیین می‌كند، به شرح زیر است:


به منظور ترویج و تحكیم فرهنگ پایداری و ایثار و جهاد در كشور و تكریم و پاسداری از حق ایثارگران اعم از شهیدان، جانبازان، آزادگان و رزمندگان و خانواده‌های آنان و سهمی كه در عزت، امنیت و اقتدار ملی و نظام اسلامی دارند، سیاست‌های كلی نظام در این امور به شرح ذیل تعیین می گردد:


1- اعتلاء، ترویج و تحكیم فرهنگ ایثار، جهاد، شهادت و تفكر بسیجی در جامعه و نهادینه ساختن آن در اندیشه، باور، منش و رفتار مردم و مسئولان و مقابله با عوامل بازدارنده و تضعیف كننده آن.


2- تعظیم و تكریم ایثارگران و پاسداری از منزلت و حق عظیم آنان بر مردم و كشور و تبیین نقش برجسته آنان در انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن و دفاع مقدس و امنیت ملی.


3- بسترسازی، ایجاد و توسعه ظرفیت‌های لازم در رسانه‌ها بویژه صداوسیما، نظام آموزشی كشور و دستگاه‌های فرهنگی هنری به منظور تحقق بندهای یك و دو و ترویج اهداف، آرمان‌ها، وصایا و آثار ایثارگران و ارائه الگوهای جهاد و حماسه و فداكاری و معرفی قهرمانان عرصه جهاد و شهادت به جامعه.


4- حمایت از تولید آثار ارزنده فرهنگی و هنری در جهت اشاعه فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت در جامعه.


5- تحقیق، شناسایی و ترویج مستمر عوامل تقویت كننده فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت و مشاركت دستگاهها و اركان نظام و لایه های مختلف اجتماعی در اجرای سیاست های مربوط به ایثارگران.


6- توانمندسازی فردی و جمعی و اهتمام به پرورش استعدادها و ارتقاء سطح علمی، فنی و فرهنگی ایثارگران و فرزندان آنها به منظور نقش‌آفرینی فعال و موثر در عرصه‌های مختلف و اولویت دادن به استفاده از ایثارگران در بخش های مدیریتی در شرایط مساوی.


7- اولویت دادن به ایثارگران در سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ها، قوانین و آئین‌نامه‌های كشور و نیز در تخصیص و توزیع امكانات و حمایت‌های دولتی و فعالیت‌ها در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی كشور به تناسب ایثار و جهاد در راه آرمان‌های اسلام و اهداف انقلاب اسلامی.


8- شناخت نیازهای واقعی و ارائه خدمات مؤثر به ایثارگران و خانواده‌های آنان در ابعاد مختلف فرهنگی، علمی، آموزشی، اجتماعی، بهداشتی، درمانی، بیمه‌ای، معیشتی، اشتغال، مسكن، حقوقی، اداری، رفاهی و استخدامی با حفظ اصول عزتمندی، عدالت و روحیه خود اتكایی و شؤون ایثارگری.


9- مناسب سازی بناها و مراكز خدمات عمومی، معابر شهری، مراكز اداری، تفریحی و ورزشی و وسائط نقلیه عمومی با وضعیت جسمی جانبازان و ناتوانان جسمی و حركتی، منطبق بر معیارهای مطلوب.


10- توسعه مراكز علمی و پژوهشی و ارتقاء ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و فناوری‌ها و اهتمام به تأمین تجهیزات و آموزش‌ها و مراقبت‌های لازم برای پیشگیری، درمان و كاهش آسیب‌های فردی و جمعی، ناشی از جنگ و تهدیدات.


11- حمایت قضایی از ایثارگران و خانواده آنها و صیانت و حفاظت از حریم ایثارگری، با ایجاد سازوكارهای مناسب توسط قوه قضائیه.


12- حفظ و ترویج آثار، ارزش‌ها، حماسه‌ها و تجارب انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با ایجاد، توسعه و نگهداری موزه‌ها، یادمان‌ها، نمادها و نشان‌های جهاد، مقاومت و ایثار و پاسداشت قداست و منزلت تربت پاك شهیدان و ساماندهی و نگهداری مناسب آنها به صورت مراكز فرهنگی.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا